Orice antreprenor sau proprietar de business s-a confruntat la un moment dat cu situatia neplacuta de a avea clienti care intarzie plata. Cei care nu au patit inca asta ar trebui sa se astepte oricand la un astfel de neajuns, pentru ca motivele pentru neplata pot fi numeroase.
Indiferent de motive, trebuie sa ai insa un plan pregatit. Cum tratezi clientii rau platnici? Care e procedura pe care o urmezi? In continuare iti ofer cateva sfaturi - vei decide singur daca ti se par sau nu utile.
1. Asigura-te ca exista un contract semnat intre tine si client
E o regula de baza pe care trebuie sa o urmezi - probabil nici nu ar mai trebui sa o mentionez. Va fi necesar sa ai in spate un contract pentru orice produs sau serviciu pe care il oferi. Odata ce exista un temei legal, esti asigurat ca printr-o forma sau alta iti vei recupera in cele din urma banii.
2. Tine o evidenta clara a datornicilor
Indiferent daca esti la conducerea unui mare business sau gestionezi doar un mic start-up, tine o evidenta clara a clientilor si furnizorilor. De multe ori se omit plati si poti fi chiar tu pus in situatia de a intarzia o plata, pentru simplul motiv ca ai uitat.
3. Comunica
Odata ce ai sesizat ca un termen de plata a fost depasit, urmeaza o procedura. Trebuie sa ai ceva bine stabilit, in functie de obiectul de activitate pe care il ai. Exista si aici cateva etape:
- la 1-2 zile dupa ce ai identificat o depasire a termenului de plata, trimite o notificare prin e-mail sau SMS clientului cu privire la situatie
- in cazul in care nu primesti niciun raspuns, contacteaza telefonic clientul, pentru a vedea care este problema - de multe ori este vorba doar de comunicare ineficienta si discutand direct poti lamuri mult mai bine acest aspect
- incearca sa afli, tot la discutia telefonica, de ce a fost intarziata plata
- pune-te de acord cu clientul asupra unui nou termen limita de plata si asigura-te ca va fi respectat (poti trimite din nou remindere si notificari la acest pas, in functie de cate zile "de gratie" vei mai oferi pentru plata)
4. Pastreaza totul la un nivel profesional
E total neindicat sa incepi sa te plangi ca ai clienti rau platnici. Poate ca ii vei pune in special pe acestia intr-o lumina nefavorabila, dar vei ridica un semn de intrebare si asupra business-ului tau. Persoanele catre care te plangi ar putea avea apoi dubii legate de ceea ce oferi, prin urmare trateaza totul intr-un mod cat mai profi.
5. Accepta inevitabilul
Daca ai urmat toti pasii anteriori si tot nu ai ajuns la nicio rezolvare, va trebui sa accepti inevitabilul. Clientul este in incapacitate de plata, din diverse motive. Ce poti face?
Ai doua optiuni: actionezi direct in instanta, in baza temeiului legal oferit de contract, sau contactezi o firma de recuperari creante.
Poti gasi usor firme de recuperari creante in Cluj, Bucuresti, Iasi - in aceste orase se afla cele mai renumite, insa le poti gasi chiar si in orasul tau. Vei avea siguranta ca situatia se va rezolva in cele din urma, aceasta grija fiind luata astfel de pe umerii tai.
Rezum si iti recomand din nou sa tratezi situatia cu profesionalism, iar daca nu gasesti o alta rezolvare, apeleaza la instanta sau la firmele de recuperari creante. In acest fel te vei asigura ca inlaturi neajunsurile neplatii din functionarea optima a business-ului tau.
Comentarii